Gurostølen identitetsdesign
En unik identitet for en unik osteprodusent.
I Hol kommune, midt mellom Oslo og Bergen, 950 m.o.h ved foten av Hallingskarvet, finner du Gurostølen. Stølen har en lang historie, helt fra budeia Guro en gang på 1600-tallet flyttet buskapen på det saftige sommerbeitet som dette landskapet tilbyr. Seterdrift var på den tiden avgjørende for gårdsdriften i mange norske fjellbygder. På setra var en av de viktigste arbeidsoppgavene å ta vare på kvalitetsmelsken som dyra produserte gjennom sommeren. Melken ble til fløte og rømme – og grunnlaget for en stedegen og tradisjonsrik osteproduksjon ble lagt.

400 år senere har Gurostølen holdt fast ved den tradisjonsrike stølsdriften. I tillegg til osteproduksjonen har eierne opprettholldt stølsdriften og tilbyr i dag også utleiehytter og opplevelsesturisme. De unike ostene baserer seg på frisk fjellbeitemelk fra kuer som beiter på friland – og hver ost er preget av konsentrerte smaker av norsk fjellheim og lange tradisjoner.
Dette var verdier som eierne ville reflektere i ny profil og identitetsdesign. Griff Kommunikasjon står bak et designprogram som understreker kombinasjonen av tradisjonsrik produksjon, men som også viser vei inn i de neste tiårene.





